Wodorowa Toyota Mirai a podróż po Europie

4905 km z Warszawy do Paryża i z powrotem

2021-11-10

Znany podróżnik Arkady Fiedler postanowił sprawdzić, jak wygląda podróżowanie po Europie wodorową Toyotą Mirai. W 8 dni pokonał 4905 km, jadąc z Warszawy do Paryża i przez Alpy wracając do Warszawy. W tym czasie samochód nie tylko nie wyemitował żadnych spalin, ale oczyścił 2312 m3 powietrza. Na kanale YouTube Arkady Fiedler – PoDrodze zostanie niedługo opublikowana relacja filmowa z tej wyprawy.

Wodorowym samochodem przez Europę

7 krajów i 11 etapów – tak wyglądała trasa podróży Arkadego Fiedlera. W drodze do Paryża odwiedził Berlin, Hanower, Amsterdam, Kolonię i Brukselę, a wracając –Zurych, alpejskie przełęcze Grimsel, Furka i Świętego Gotarda, a następnie Neuschwanstein i Poczdam.

W Kolonii podróżnik zatrzymał się, by zwiedzić motoryzacyjną wystawę Toyota Collection, na której mógł obejrzeć elektryczny napęd na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai 1. generacji. W Paryżu spotkał wodorowe taksówki marki Hype, która tworzy w stolicy Francji flotę 600 Mirai służących na co dzień mieszkańcom. W Szwajcarii wjechał sedanem zasilanym energią produkowaną w reakcji wodoru z tlenem na przełęcz Furka na wysokość 2436 m n.p.m.

Trasa liczyła łącznie 4905 km. Toyota Mirai pokonała ją, zużywając 50 kg wodoru, którego łączny koszt wyniósł 2100 zł. W tym czasie samochód nie tylko nie wyemitował żadnych spalin, ale oczyścił 2312 m3 powietrza.

„Auto do produkcji energii elektrycznej w ogniwach paliwowych, w których łączy się tlen z wodorem, potrzebuje krystalicznie czystego powietrza, dlatego filtruje je podczas jazdy. W sumie na całej trasie Mirai oczyścił 2312 m3 powietrza. To połowa zapotrzebowania jednego człowieka w ciągu roku” – zwrócił uwagę podróżnik.

Oszczędny napęd na ogniwa paliwowe

Pierwszy etap podróży, a zarazem najtrudniejszy, rozpoczął się w Warszawie, a zakończył się w Berlinie. Fiedler musiał pokonać Toyotą Mirai odcinek o długości 593 km. Jest to zasięg zbliżony do jej katalogowego, przy czym zbiorniki nie były napełnione do końca.

Arkady Fiedler – PoDrodze

Średnie zużycie wodoru na trasie Warszawa–Berlin wyniosło tylko 0,73 kg/100 km, czyli poniżej średnich wyników katalogowych wg WLTP. Mirai zużył na tym odcinku 4,34 kg wodoru, a przy cenie 9,5 euro za 1 kg koszt przejazdu z Warszawy do Berlina wyniósł 41,3 euro.

Dostępność stacji tankowania

Podczas kolejnych etapów podróży Arkady Fiedler mógł w pełni skorzystać z możliwości, jakie dawały autostrady.

„Stacji wodorowych było mnóstwo, na tyle blisko od siebie, że na całej trasie od Belina tylko raz byłem blisko włączenia się rezerwy. Tankowanie trwa kilka minut i można jechać dalej. Na niemieckich autostradach jeździ się szybciej, czasem powyżej 160 km/h, dlatego przyspieszyłem, nie martwiąc się o zasięg” – podkreślił Arkady Fiedler.

„W sumie wraz z napełnieniem zbiorników w Warszawie auto było tankowane 15 razy, a średnie zużycie na całej trasie od Berlina, głównie na autostradach, a częściowo także w górach, wyniosło 1,07 kg/100 km. Na wodór wydałem 2171 zł” – dodał podróżnik.

Limuzyna klasy premium

Druga generacja Toyoty Mirai zadebiutowała na europejskim rynku w 2021 roku. Jest to największa limuzyna Toyoty, która łączy rewolucyjny bezemisyjny napęd z przestronnością, komfortem i wyposażeniem klasy premium. Auto zostało zbudowane na bazie platformy GA-L, największej platformie z serii TNGA. Dzięki temu samochód zyskał tylny napęd, nisko położony środek ciężkości, świetne właściwości jezdne i większą odporność na zderzenia.

„Mirai wygląda fantastycznie, przyciągał wzrok gdziekolwiek się pojawiał (nawet wśród motocyklistów). Jedzie się nim świetnie, dynamicznie i płynnie. Na autostradach Europy Toyotą Mirai podróżuje się normalnie, tak jak autem spalinowym, ale cenną korzyścią jest ogromny komfort jazdy samochodem elektrycznym, który porusza się cicho, płynnie i bez wibracji. Taki pojazd jest wręcz niezastąpiony w dalekiej podróży” – zaznaczył Fiedler.

Toyota Mirai to pojazd napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s.

Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Większa wydajność ogniw paliwowych, zwiększona pojemność zbiorników wodoru i lepsza aerodynamika pozwoliły zwiększyć zasięg auta o 30% – do 650 km w normalnych warunkach jazdy (wg WLTP).

Film relacjonujący podróż Toyoty Mirai i Arkadego Fiedlera po Europie zostanie niedługo opublikowany na kanale Arkady Fiedler – PoDrodze, gdzie obecnie można obejrzeć jego teaser.

Kim jest Arkady Fiedler?

Arkady Paweł Fiedler to podróżnik, producent filmów podróżniczych i autor książek. Zorganizował wyprawy klasycznymi samochodami przez Afrykę i Azję, a także jako pierwszy człowiek w historii przejechał w 2018 roku kontynent afrykański z południa na północ samochodem elektrycznym bez żadnego wsparcia, korzystając wyłącznie z zastanej infrastruktury elektrycznej. Projekt ten został nominowany do nagrody TRAVELERY National Geographic.

Na początku 2020 roku Arkady Fiedler pokonał prawie 9500 km hybrydową Toyotą RAV4 podczas wyprawy na Nordkapp, w której musiał się zmierzyć z surową zimą za kołem podbiegunowym i całkowitymi ciemnościami nocy polarnej.

Autor książki „Maluchem przez Afrykę” jest wnukiem wybitnego pisarza i podróżnika Arkadego Adama Fiedlera, znanego z takich publikacji jak „Dywizjon 303”, „Orinoko” i „Kanada pachnąca żywicą”.

Dowiedz się więcej

Zabezpieczenie SelectaDNA Zabezpieczenie SelectaDNA Znakowanie nowych aut Toyoty Nowy Hilux w Rajdzie Dakar 2022 Nowy Hilux w Rajdzie Dakar 2022 Poznaj szczegóły Toyota Startup Accelerator Toyota Startup Accelerator Sprawdź, kto został finalistą Yaris będzie produkowany w Czechach Yaris będzie produkowany w Czechach Nowa linia produkcyjna w Kolinie Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X Nowoczesny i stylowy crossover do miasta Udział Toyoty w polskim rynku wzrósł do 16,4% Udział Toyoty w polskim rynku wzrósł do 16,4% Dowiedz się więcej Toyota największą firmą motoryzacyjną Toyota największą firmą motoryzacyjną Ranking Fortune Global 500 Debiutuje Toyota PROACE Electric Debiutuje Toyota PROACE Electric Nowy elektryczny samochód dostawczy Ranking Best Global Brands 2021 Ranking Best Global Brands 2021 Sprawdź pozycję Toyoty Pełna dostępność nowych aut Toyoty Pełna dostępność nowych aut Toyoty Fabryki wracają do pełnej wydajności Toyota przejmuje start-up Renovo Motors Toyota przejmuje start-up Renovo Motors Dowiedz się więcej Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Dane z trzech kwartałów 2021 roku